Laddplatser för elbilar i garage
Här hittar du riktlinjer för laddplatser i garage med avseende på brandsäkerheten.
Dessa är våra rekommendationer för de som vill sätta in laddningsplatser.
Placering
Vi rekommenderar att laddplatser för elbilar placeras så nära in- eller utfarten som möjligt. Då kan räddningstjänsten arbeta från en säker miljö och utan att behöva ta sig långt in i garaget. Om garaget har flera våningar bör laddplatserna ligga i markplan eller ovan mark.
Utrustning och installation
Laddplatser ska alltid följa Elsäkerhetsverkets rekommendationer. Vanliga eluttag eller uttag för motorvärmare får inte användas, eftersom de inte är byggda för den höga belastning som uppstår vid laddning av elbilar.
Äldre elinstallationer och förlängningssladdar kan också bli överbelastade. Kontrollera därför att laddsladden är rätt anpassad till laddboxen.
All installation ska göras av ett behörigt företag. Kontrollera att företaget finns med i Elsäkerhetsverkets företagsregister och registrerat med verksamhetstypen Övriga anläggningar för användning av el.
Brandgaser vid bilbränder
Vid en bilbrand i ett garage fylls luften snabbt med giftiga brandgaser. Röken gör det också svårt för räddningstjänsten att arbeta.
De flesta större garage är byggda med möjlighet att leda ut brandgaser. Det kan ske genom rökluckor, portar som går att öppna eller med brandgasfläktar. RSG:s insatsmöjligheter beror till stor del på att dessa system fungerar. Därför är det viktigt att du som planerar laddplatser undersöker vilka system som redan finns, kontrollerar funktionen när laddplatserna installeras och ser till att systemen underhålls regelbundet.
Brandcellsgränser
Brandcellsgränser finns för att förhindra att rök sprider sig inom en byggnad. Ett större garage ska normalt vara en egen brandcell. Eftersom rök från bilbränder är särskilt skadlig rekommenderar vi att du inventerar de brandcellsgränser som redan finns, kontrollerar att tätningar är hela och att dörrstängare fungerar som de ska. På så sätt minskar risken för att brandgaser sprids.
Mer information
- Vägledning vid planering och projektering av laddplatser för el- och hybridfordon - Storstockholms brandförsvar
- Vägledning Säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon - MSB
Har du ytterligare frågor, mejla forebyggande@rsgbg.se
Mer om batterier
Elbilar idag har oftast batterier av typen Litium-jon. Dessa batterier har hög energidensitet och låg vikt, vilket gör att de mycket lämpade för att använda i fordon.
Ur ett brandtekniskt perspektiv finns det dock flera problem. Om batteriet blir överhettat kan det ske en så kallad "termisk rusning". Detta är en kemisk reaktion som skapar stora mängder varma gaser som ventileras ut ur batteriet för att förhindra en explosion. Dessa gaser är både brandfarliga och giftiga. Den kemiska processen skapar även väldigt stora mängder värme, vilket gör det svårt att bromsa genom nedkylning när reaktionen väl har börjat.
I elbilar är batterierna oftast placerade i botten på bilen, väl inkapslade för att skyddas mot skador. Detta gör att kylning och släckning av batteriet blir komplicerat och att det kan ta längre tid att släcka än för ett vanligt fordon.
Bränder i elbilar hittills endast inträffat i ett fåtal fall, även på en global nivå. De bränder som studerats av bland annat Brandforsk visar att bränder främst uppkommit i samband med kollisioner som skadat batterierna, dvs inte under laddning i garage. Många av de bränder som benämns som brand i elbil har själva verket varit bränder som startat i den elektriska laddningsutrustningen och sedan spridit sig vidare till bilar och byggnader.