Blockering av automatlarm

Blockering av en automatlarmsanläggning görs till exempel vid provningar, brandövning, matlagning med risk för os eller när ett arbete med larmsändaren ska ske. Här hittar du information om hur du går tillväga och vad som är viktigt att tänka på.

För att få blockera en larmanläggning behöver man antingen vara registrerad hos oss som anläggningsskötare eller tekniker. Finns du inte registrerad hos oss så kan du inte blockera en larmanläggning.

Hur anmäler jag anläggningsskötare?

För anmälan av anläggningsskötare använder du dig enkelt av länken nedan. Du kommer då vidare till vårt formulär där du fyller i:

  • Larmidnummer/AnläggningsId
  • Objektets namn
  • Objektets adress
  • Namn till den som ska registreras som anläggningsskötare
  • Telefonnummer till den som ska registreras som anläggningsskötare

Länk till formulär:

Uppdatering av anläggningsskötare/kontaktpersoner

Hur anmäler jag tekniker för behörighet?

För att du som tekniker ska bli behörig för blockering av våra automatlarmanläggningar behöver din arbetsgivare maila in underlag till larmenheten@rsgbg.se

I underlaget ska följande framgå:

  • Vilket företag som önskar ansluta sig
  • För och efternamn på tekniker som ska registreras
  • Samtliga telefonnummer som tekniker kommer ringa ifrån
  • Önskad fyrsiffrig kod

Gäller det endast någon enstaka anläggning så anmäler du dig i stället som anläggningsskötare via vårt webbformulär:

Uppdatering av anläggningsskötare/kontaktpersoner

Blockering – hur går det till?

För att undvika obefogade larm så kan det vara bra att blockera larmanläggningen. Det är du som är behörig att sätta anläggningen i serviceläge som avgör om blockering bör ske.

Viktigt är att alltid informera personal på plats att larmanläggning ligger i blockering.

Den som blockerat bär ansvaret över anläggningen och ser till att stötta upp brandskyddet där det behövs, till exempel genom att informera personal på plats och tillsätta rondering av berörda ytor.

För att lägga en larmanläggning i blockering, även kallat provläge, så ringer du in till oss på larmenheten: 031-335 28 63.

Innan du ringer

Innan du ringer så behöver du ha ert larmidnummer till hands. Många gånger är larmidnumret uppmärkt ute på plats. Är du osäker vänder du dig till er avtalsansvarige.

Vid blockering uppger du:

  • Vilket larmidnummer det gäller
  • Om man önskar blockera hela anläggningen eller endast enstaka larmkanal (uppge då nummer för önskad larmkanal)
  • Hur länge blockering ska gälla (högst fram till 23:59 samma dag)
  • Vem det är som ringer in

När larmanläggningen är helt eller delvis blockerad så innebär det att larmsignalen fortfarande går fram men vid utlöst larmsignal där larmkanal är blockerad så skickas inga resurser ut, det vill säga att vi skickar ej ut några brandbilar samt att larmanläggningen ej bevakas för inkommande larm.

Blockeringen gäller endast fram till den tid som ni uppgett och läggs sedan skarp per automatik. Önskar du sätta en anläggning i skarpt läge tidigare än angiven tid så ringer du in till oss på nytt och uppger larmid samt när du önskar sätta anläggningen aktivt igen.

Tänk på att det endast är du som lagt anläggningen i blockering som kan lägga den skarpt!

Frågor om automatlarm

Öppettider: vardagar 07.30-16.00
Telefon: 031-335 2863blobid0.png
E-post: larmenheten@rsgbg.se

 

Frågor om obefogade larm och automatlarmsuppföljning

Öppettider: vardagar 07.30-16.00
Telefon: 031-385 65 85
E-post: larmutredare@rsgbg.se

 

Frågor om larmplanering

Öppettider: vardagar 07.30-16.00
Telefon: 031-335 29 29
Telefon: 031-385 65 31
E-post: larmplanerare@rsgbg.se