Att vara arbetsgivare till en deltidsbrandman
Att du som arbetsgivare är positiv till att ha en deltidsbrandman som anställd är absolut nödvändigt för att vi snabbt ska kunna hjälpa människor vid bränder och olyckor. Du visar dessutom ansvar och engagemang för ett säkrare närsamhälle.
Genom att låta en medarbetare vara deltidsbrandman eller RIB, räddningstjänstpersonal i beredskap, gör du en konkret samhällsinsats. Du bidrar till att räddningstjänsten fungerar och att hjälpen finns nära när olyckan är framme. Samtidigt får din verksamhet en medarbetare som är utbildad livräddare som stärker säkerheten på arbetsplatsen samtidigt som du visar att ditt företag tar ansvar för det lokala samhället.
Du som arbetsgivare får vara utan din medarbetare vid larm och vid vissa utbildningar, men du får också mycket tillbaka.
Din insats som arbetsgivare
Som arbetsgivare behöver du avvara din medarbetare under grundutbildningen, som omfattar cirka tio veckor på heltid fördelat över ett år. Utbildningen kan planeras så att den påverkar er verksamhet så lite som möjligt.
När medarbetaren är färdigutbildad har hen beredskap ungefär var fjärde vecka, totalt 168 timmar per månad. Under beredskapen arbetar hen som vanligt men måste kunna ta sig till stationen inom 5–10 minuter när larmet går. I genomsnitt behöver våra RIB:are lämna sitt ordinarie arbete ungefär en timme per månad.
Vid både utryckningar och övningar under arbetstid står Räddningstjänsten Storgöteborg för ersättningen.
Ovärderlig kunskap på arbetsplatsen
En RIB-medarbetare har viktiga kunskaper inom brandskydd, krishantering, hjärt- och lungräddning, hantering av farliga ämnen och arbetsmiljö. Den kompetensen ökar både säkerheten och tryggheten på er arbetsplats och bidrar samtidigt till ett tryggare samhälle för alla.
Systemet med RIB är grunden för Sveriges räddningstjänst. Av landets cirka 16 000 brandmän jobbar över 10 000 personer som RIB. Människor som, tack vare förstående arbetsgivare, kan rycka ut när det verkligen behövs.
