Laddplatser för elbilar i garage

Här hittar du riktlinjer för laddplatser i garage med avseende på brandsäkerheten.

Placering av laddplatser

Placera laddplatserna nära in- eller utfarten. Då kan räddningstjänsten arbeta från en säker plats och slipper gå långt in i garaget. Om garaget har flera våningar bör laddplatserna ligga på markplan eller ovan mark.

Utrustning och installation

Alla laddplatser ska följa Elsäkerhetsverkets rekommendationer. Du får inte använda vanliga vägguttag eller motorvärmaruttag, eftersom de inte är byggda för den höga belastning som uppstår vid laddning. Äldre elinstallationer och förlängningssladdar kan också överbelastas, därför är det viktigt att laddsladden är rätt anpassad till laddboxen.

All installation ska göras av ett behörigt företag. Kontrollera att företaget finns med i Elsäkerhetsverkets företagsregister och registrerat med verksamhetstypen Övriga anläggningar för användning av el.

Brandgaser vid bilbrand

Vid en bilbrand fylls garaget snabbt med giftiga brandgaser som gör det svårt för räddningstjänsten att arbeta. De flesta större garage är byggda för att leda ut brandgaser, till exempel genom rökluckor, öppningsbara portar eller brandgasfläktar. När du planerar laddplatser behöver du ta reda på vilka system som redan finns, kontrollera funktionen när installationen görs och se till att systemen underhålls regelbundet.

Brandcellsgränser i garage

Brandcellsgränser ska hindra rök från att sprida sig i byggnaden. Ett större garage är normalt en egen brandcell. Eftersom rök från bilbränder är särskilt farlig är det viktigt att du går igenom vilka brandcellsgränser som finns, kontrollerar att tätningarna är hela och ser till att dörrstängarna fungerar.

Elbilar och brandrisk

De flesta elbilar har litiumjonbatterier. De är lätta och lagrar mycket energi, men kan vid överhettning orsaka en så kallad termisk rusning. Det innebär att varma och giftiga gaser pressas ut ur batteriet samtidigt som mycket värme utvecklas. Eftersom batterierna ofta sitter i bilens botten är de svåra att komma åt vid en brand, vilket gör att det kan ta längre tid att kyla och släcka en elbil än en vanlig bil.

Bränder i elbilar är ovanliga, både i Sverige och globalt. När de inträffar beror de oftast på kollisioner där batteriet har skadats, inte på laddning i garage. Däremot har det förekommit bränder som startat i själva laddutrustningen och sedan spridit sig till bilar och byggnader.

Mer information

Har du ytterligare frågor, mejla forebyggande@rsgbg.se