Skada på egendom under vårt uppdrag

Räddningstjänstförbundet Storgöteborg är ett kommunalförbund som på uppdrag från dess sex medlemskommuner Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum bedriver räddningstjänst samt förebyggande skydd mot brand enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, (LSO). Förbundets mål är att, i enlighet med 1 kap. 1 § LSO, i hela landet bereda människors liv och hälsa samt egendom och miljö ett med hänsyn till de lokala förhållandena tillfredsställande och likvärdigt skydd mot olyckor.

Vi har alltid trygghet, säkerhet och omtanke i åtanke när vi utför våra uppdrag men ibland uppstår fel och skador kan inträffa. Om du har råkat ut för en skada eller en händelse som du anser att Räddningstjänstförbundet Storgöteborg är ansvariga till ber vi dig anmäla det till oss så att vi kan utreda vad som har hänt. Här kan du läsa hur du anmäler ett skadeärende och hur ärendet hanteras av oss.

Hur anmäler du en skada?

Har du ett ersättningsanspråk mot Räddningstjänstförbundet Storgöteborg ber vi dig fylla i blankett för skadeståndsanspråk som du finner här och skicka in den till oss tillsammans med underlag som styrker din skada och händelsen som har inträffat. Var noga med att fylla i dina kontaktuppgifter så att vi kan nå dig.

Skicka in ditt anspråk till: Räddningstjänstförbundet Storgöteborg, Box 5204, 402 24 Göteborg, alternativt mejla till: raddningstjansten@rsgbg.se. Märk ditt ärende med Skadeanmälan”.

Vi rekommenderar dig även att ta kontakt med ditt eget försäkringsbolag och anmäla skadan för att inte riskera att gå miste om eventuell ersättning eller hjälp via ditt försäkringsbolag.

Hur lång tid tar det innan du får svar från oss?

Vi strävar alltid efter att utreda skadeärenden så snart som möjligt. När din skadeanmälningsblankett har inkommit till oss, registreras ditt ärende och du får en bekräftelse via e-post om att skadeanmälan har inkommit och om vem som utreder ditt ärende. 

Handläggningstiden för ditt ärende kan variera beroende på vad det är som har hänt och omfattningen av skadan. Ditt ärende anmäls vidare till vårt försäkringsbolag, Försäkrings AB Göta Lejon, som utreder och bedömer ansvarsfrågan i ärendet. Vi ber dig ha tillit till att ditt ärende kommer att utredas så skyndsamt som möjligt.

Vid frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta vår försäkringssamordnare helgfria vardagar på telefon dagtid mellan kl 8.00 till 16.30 via växel: 031-335 26 00 eller via raddningstjansten@rsgbg.se.

Hur hanteras ditt ärende?

  • Ditt skadeståndsanspråk inkommer till Räddningstjänstförbundet Storgöteborg och diarieförs.
  • Ett ärende skapas och vi informerar dig om ditt ärendenummer och kontaktuppgifter till oss.
  • Ditt ärende anmäls vidare till vårt försäkringsbolag som utreder ansvarsfrågan.
  • Beslut i ansvarsfrågan inklusive besvärshänvisning meddelas dig från vårt försäkringsbolag eller i enskilda fall från oss.
  • Ärendet avslutas.