Vi brinner för läsning!
Den här veckan går startskottet för Lerums biblioteks kampanj ”Vi brinner för läsning”. Kampanjens syfte är att locka barn och i synnerhet pojkar till läsning – och till biblioteket. Genom ett samarbete med oss på Räddningstjänsten Storgöteborg har brandmän från Lerums brandstation ställt upp som läsande förebilder på affischerna.
Skillnaden mellan flickors och pojkars läsförståelse är stor, det visade resultatet av förra PISA-undersökningen. En bidragande orsak kan vara att läsning ofta framställs som en kvinnlig aktivitet. Forskaren Gunilla Molloy har formulerat det som att när pojkar ser sig omkring är det deras mammor, systrar, flickvänner och skolans och bibliotekens personal – som övervägande utgörs av kvinnor – som läser. Och den bilden vill vi gärna förändra. Biblioteket är ju en plats för alla. Det finns ingen motsättning mellan att vara man med ett klassiskt ”manligt” yrke, och att läsa böcker! I kampanjbilderna leker vi med schablonbilden av brandmän och sätter det i kontrast till läsningen, säger bibliotekarie och projektledare Elin Boardy.
Kampanjen syns på busshållplatser runt om i Lerum s kommun under vecka 36 samt, i annonser i lokaltidningarna, i sociala medier och på affischer.
– Det här är en del i bibliotekets läsfrämjande uppdrag, ett arbete som vi ständigt jobbar med. När vi tittar på statistik över hur biblioteket används ser vi att det är 25 % män och 75 % kvinnor som lånar. Män och pojkar är alltså en målgrupp som vi behöver bli bättre på att nå.
I den här kampanjen har vi inspirerats av Gävle stadsbibliotek som gjorde något liknande, med läsande fotbollsstjärnor. Men istället för idrottsmän valde vi en klassiskt manlig yrkesgrupp som också har högt förtroende bland invånarna, säger bibliotekschef Barbro Ahlberg.