Planerare brandskyddskontroll

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 790 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är ca 900. Enheten för Brandskyddskontroll och sotningstjänster ansvarar för att genomföra brandskyddskontroller, sotning/rengöring samt myndighetsbeslut inom Avdelningen för myndighetsärenden. På enheten arbetar idag 16 personer, men behöver förstärkas med ytterligare medarbetare. Du kommer att finna en utmanande, utvecklande och stimulerande arbetsplats, där dialog och samverkan utgör grunden och där stora möjligheter till egen påverkan finns. Enhetens ledord är; delaktighet, öppenhet, rättssäkerhet, respekt för människor, kvalitet, systematiskt förbättringsarbete och allmänheten i centrum. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger.

Arbetet som planerare innebär att planera genomförandet av brandskyddskontroller, sköta ombokningar, hjälpa kunder via telefon och e-post samt att uppdatera och hantera komplexa kundregister "kontrollboken" för sotning och brandskyddskontroll. Planeringsfunktionens mål är att produktionsplanera 20 000 stycken brandskyddskontroller och myndighetsbeslut per år.

Kvalifikationer
Vi söker dig med minst 2 års branscherfarenhet inom brandskydd och sotning. Du har gymnasieutbildning alternativt arbetslivserfarenhet som kan betraktas som likvärdig. Du ska ha god svenska i tal och skrift samt datavana, t.ex. av Officepaketet. Det är meriterande om du är skorstensfejartekniker med B-körkort då det kan finnas behov av avlösare i fältarbetet. Det är även meriterande om du har ekonomisk kompetens och erfarenhet av komplexa kundregister (kontrollböcker) samt om du har intresse och erfarenhet av juridiska frågor kopplat till brandskyddskontroll och sotningstjänster. För att lyckas i rollen ska du vara noggrann, strukturerad, flexibel och drivande. Du ska även ha god samarbetsförmåga och en vilja att arbetsleda andra samt vara lyhörd gentemot kund och ha ett professionellt bemötande.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning:   Heltid
Tillträde 2017-08-28 eller enligt överenskommelse.

Ansökan
Ansök senast:   2017-04-02
Referensnummer:   Diarienummer: 0124/17
Välkommen att söka genom att:
Göra en digital ansökan via denna länk.

Anställning
Arbetstid - Dagtid

Kontaktpersoner
Robert Olsson Enhetschef 031-335 29 83 robert.olsson@rsgbg.se
Mikael Håkansson Bitr. enhetschef 031-335 27 26 Mikael.hakansson@rsgbg.se
Sonny Larsson Planeringsansvarig 031-335 25 58
Annika Celegin Personalspecialist 031-335 29 27 annika.celegin@rsgbg.se

Facklig företrädare

Fackliga kontaktpersoner för SACO, Ledarna, Vision, Kommunal och BRF nås via växeln 031-335 26 00

Övrigt
Intervjuer kommer att genomföras under vecka 16-17.
Innan anställning kommer alkohol och drogtest att genomföras enligt förbundets policy. Tester sker i samarbete med vår företagshälsa.