Larm- och ledningsoperatörer

Räddningstjänsten Storgöteborg söker ett antal Larm- och ledningsoperatörer (LoLop) som vill delta i arbetet med att forma och utveckla vår framtida larm- och ledningscentral. Våra larm- och ledningsoperatörer är den första länken i kedjan som räddar liv, egendom och miljö.

Arbetsplatsbeskrivning

Räddningstjänsten Storgöteborg är ett av Sveriges största räddningstjänstförbund med cirka 850 medarbetare och ansvarar för räddningstjänst och förebyggande brandskydd i våra sex medlemskommuner; Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger.
LC ansvarar idag för larm och ledning inom de kommuner som Storgöteborg omfattar. Inom kort kommer LC även att ansvara för att ge ledningsstöd till ytterligare räddningstjänster i regionen.
Räddningstjänsten Storgöteborg erbjuder dig ett omväxlande och utvecklande arbete på en arbetsplats med god arbetsmiljö och god gemenskap. Friskvård är viktigt för oss och alla medarbetare har tillgång till ett brett utbud av träningsaktiviteter.

Arbetsuppgifter

Som LoLop är du placerad på vår Ledningscentral (LC). Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera inkommande larm via SOS Alarm och därefter händelsevärdera, larma, leda och fördela räddningstjänstens resurser för att säkerställa att en effektiv skadeavhjälpande insats kan genomföras.

Arbetet bedrivs i ett arbetslag bestående av larm- och ledningsoperatörer, LC-ledare och stabschef.

Arbetet i vår larm- och ledningscentral är både rörligt och omväxlande. Du kommer att ha mycket kontakter med den utryckande verksamheten och med medborgare, media, andra myndigheter och organisationer.
I arbetet ingår även att ge stöd till yttre och inre stab och ledning vid större händelser och olyckor. 
Då LC ständigt arbetat med utveckling och förbättringar kommer du även att delta i projekt såväl inom LC som förbundsövergripande.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som är brandman eller utryckningsbefäl med SMO-, 15 veckors- eller RIB-utbildning (RIS). Du bör ha minst tre års erfarenhet av denna typ av arbete.

Vi söker även dig som har erfarenhet av arbete på en larmcentral, inom larmadministration eller liknande. Det är då meriterande om du har vana att arbeta i larmsystem som CoordCom, G5 eller likande.

 

Du är en person med god samarbetsförmåga, ordningssinne, serviceinriktad, samt har lätt för att kommunicera. Du har hög simultankapacitet och klarar av att arbeta lugnt och strukturerat i pressade situationer.
Du har lägst körkort B gärna C. För anställning krävs även godkänt s.k. självskyddtest enligt AFS 2007:7.

 

Arbetstid

Heltid 42 tim/vecka enligt AB bilaga E

Arbetet bedrivs i skifttjänstgöring, dag och natt, men även dagtidstjänstgöring förekommer.

 

Lön

Vi tillämpar individuell lönesättning

 

Ansökning
Du söker detta jobb via www.offentligajobb.se  eller direkt på denna länk

Sista ansökningsdag är den 9 april 2017

Upplysningar
Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt förbundets policy. Testerna sker i samarbete med vår företagshälsovård.

 

Kontakta oss gärna så berättar vi mer om vår organisation och befattningarna

 

Jarmo Hiltunen                              Bitr Driftchef                                  0703 098806

Pernilla Alsterlind                         SACO                                                0767 690719

Jon Pile                                           Ledarna                                           0707 698631

Bert Paulusson                              Vision                                               0703 240637

Per-Albin Halldin                           Kommunal                                      0704 360409

Mikael Strand                                BRF                                                   0704 712030