Use Google to translate this website

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kommunikatör med strategisk inriktning

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 790 000 invånare. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder. RSG arbetar aktivt med att identifiera risker och förebygga olyckor genom samverkan, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Totalt antal anställda på RSG är cirka 900. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger.

Om Kommunikationsenheten

Kommunikationsenheten är placerad under Förbundsstaben och ansvarar för både produktion och utveckling av förbundets kommunikation – internt och externt. Enhetens medarbetare utbildar i kommunikation, samt utgör ett kommunikativt stöd till chefer, ledare och specialister i RSG.

Dina arbetsuppgifter

Som kommunikatör med strategisk inriktning är du ett kvalificerat stöd till chefer, specialister och medarbetare i både interna och externa frågor. I din roll är du med och utvecklar strategier för kommunikation till externa målgrupper, inom t ex området brandsäkerhet. Du är också en aktiv del i utvecklingen av vår interna kommunikation, både vad gäller inriktning, kanaler och mötesplatser – inte minst ledningskommunikation. Du kommer att både leda och delta i större projekt, samt vara viktig i arbetet med att ta fram styrdokument inom kommunikation. Du kommer också att hålla workshops, facilitera möten samt utbilda i kommunikation

Du är en av fem medarbetare på Kommunikationsenheten, och som sådan också en del av enhetens dagliga arbete. Det innebär bland annat att producera texter, filma, publicera på webben, samt ingå i den operativa staben vid större räddningstjänsthändelser.

Vem är du?

Vi förutsätter att du har universitetsexamen inom strategisk kommunikation samt har minst 5 års erfarenhet från operativt och strategiskt arbete – gärna i större, komplexa organisationer. Du är van att stötta chefer i kommunikationsfrågor. Att arbeta i Officepaketet och digitala kanaler är en självklarhet för dig. Vi publicerar vår externa och interna webbplats i Episerver, kunskap i detta är därför meriterande.

Som person tycker du att service är en självklarhet, och du känner dig trygg i din yrkesroll. Du är initiativrik, självgående och har lätt för att samarbeta med andra. Du har tålamod att driva långsiktiga utvecklingsprojekt och flexibilitet att prioritera om i den dagliga verksamheten om det krävs. Du är van att prata inför stora grupper och tycker om att utbilda andra, samt presentera och argumentera för dina idéer.

Utbildning och kunskaper inom facilitering är meriterande, liksom vana vid samarbete med HR-avdelningar.

Vad kan Räddningstjänsten erbjuda dig? Du kommer till en arbetsplats där idéer och initiativ är välkomna – och där kommunikation ofta lyfts som en framgångsfaktor för att uppnå resultat. Alla medarbetare på RSG har tillgång till ett brett utbud av träningsaktiviteter.

Upplysningar

Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt förbundets policy. Testerna sker i samarbete med vår företagshälsa.

Ansökan

I denna rekrytering har Räddningstjänsten valt att samarbeta med Experis AB. Du söker tjänsten genom att registrera dig på www.experis.se och bifoga ditt CV med personligt brev som ett enda dokument. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar via e-post eller brev. Välkommen med din ansökan senast 4 juni, urval och intervjuer sker löpande. För mer information kontakta rekryterare Eva Tiitso 0703-774476 eller kommunikationschef Jeanette Karlström 0708-775 495                         

Fackliga kontaktpersoner:

SACO: Pernilla Alsterlind, 0767-69 07 19

Vision: Bert Paulusson, 0703-24 06 37