Use Google to translate this website

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Bild för länk -

Vi söker brandingenjör till kombitjänst som insatschef och handläggare myndighetsärenden

Som insatschef med profil som handläggare inom myndighetsärenden arbetar du i en spännande kombitjänst där du både agerar som räddningsledare vid komplexa olyckor samt handlägger arbetsuppgifter inom området myndighetsärenden.

Rollen som insatschef är ett arbete med både bredd och djup där du kan stå som räddningsledare vid komplexa olyckor, samverka och möta andra samhällsaktörer på motsvarande nivå inom insats­förberedande frågeställningar, t.ex. insatsplanering, övning, risk- och hotbildsbedömning,men också behöva lägga tid och kraft på att genom analys, dokumentation och ledarskap bidra till att vägleda den egna organisationen i förhållnings­sätt, agerande och resursutnyttjande vid räddningsinsatser.

I tjänsten ingår omvärldsbevakning, verksamhetsutveckling och samverkan med andra samhällsaktörer inom ett eller flera, för verksamheten viktiga, områden.  Som kunskaps- och handläggarresurs inom myndighetsärenden arbetar du självständigt eller tillsammans med andra med remisser och stöd till kommunernas bygglovs- och planhandläggare inom brand- och säkerhetsfrågor och bistår med att utreda och kommunicera myndighetens krav till andra delar av kommunerna samt enskilda. Arbetsuppgifterna kan förändras över tid.   

Vem är du?

Vi söker dig som har brandingenjörsexamen från teknisk högskola med påbyggnadsutbildning i rädd­nings­tjänst (RUB) eller annan likvärdig utbildning.

Du har minst fyra års erfarenhet inom räddningstjänstens verksamhetsområde och vana och erfarenhet av att leda och självständigt driva projekt och utvecklingsarbete. Du är en god kommunikatör i både tal och skrift, på såväl svenska som engelska, och har B-körkort. För anställning krävs godkänt självskyddstest (läkarundersökning, rullbandstest, arbets-EKG) och stresstest.

För att lyckas i rollen ska du vara kvalitetsmedveten och drivande med hög initiativförmåga att ta ansvar för utveckling. Du trivs såväl med att arbeta självständigt som i nära samarbete med andra. Det är viktigt att du har en analytisk förmåga baserad på modell­tänkande och systemförståelse, vilket innebär att kunna se strukturer och samman­hang och ha en förmåga att använda abstraktioner (modeller) som arbetsredskap. När du fått ner detta på papper, whiteboard eller i dator kan du i det personliga mötet få en mottagare att utveckla sin förståelse. Ditt ledarskap kännetecknas av helhetssyn, situationsanpassning och mod genom att du verkar som föredöme, visar omtanke om individen, är lyhörd, ställer tydliga krav och inspirerar och motiverar till att nå mål och skapa resultat.

Anställning

Heltid 38,25 timmar/vecka enligt Allmänna bestämmelser (AB) samt jour sju timmar/vecka. En förändring av systemet med kombitjänster för operativ ledning har arbetats fram och med denna rekrytering siktar vi nu på att verka åtta i funktionen vilket innebär att schemakonstruktionen för närvarande. är under överseende, vilket kan påverka arbetstids­måttet. Fler i funktionen ger bland annat. ökad möjlighet för uppföljning och genom­gång efter större insatser samt ökad möjlighet till avlösning inom gruppen. De administrativa handläggaruppgifterna är förlagda under dagtid.
I framtiden kan det bli aktuellt med tids­begränsade förordnanden i förbundets operativa roller och/eller växeltjänst mot ren dagtid eller annan schemalösning, permanent eller periodvis.

Arbetsgivaren ser inte att villkoren i tjänsten kvalificerar till särskild avtalspension.

Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Ansök senast den 28 februari 2019. Diarienummer 0101/19. Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via denna via denna länk.

Kontaktpersoner

Daniel Gillesén tf. avdelningschef  031-335 2952
Annika Celegin HR-specialist 031-335 2927

Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner för SACO, Ledarna, Vision, Kommunal och BRF nås via växeln tel. 031-335 2600.

Övrigt

I denna rekryteringsomgång avser inte arbetsgivaren att ta ut avlösare till insatschefsfunktionen.
Du som går vidare i urvalsprocessen kommer att få genomföra ett personlighets- och problemlösningstest och ev. självskyddstest och stresstest, vilket är planerat att genomföras under vecka 10 - 12. Stresstest kommer att genomföras om erfarenhet från räddningsledarrollen på Räddningstjänsten Storgöteborg saknas. Intervjuer är planerade under vecka 13 - 16. Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt förbundets policy i samarbete med vår företagshälsa.

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 830 000 invånare. I dessa kommuner ansvarar vi för räddningstjänst enligt Lagen om skydd mot olyckor. Vårt uppdrag innebär att förebygga och begränsa olyckor, genomföra räddningsinsatser samt arbeta aktivt med samhällets risk- och hotbildsanalyser. RSG deltar i räddningstjänstens utveckling genom samverkan lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Vi erbjuder en utvecklande och stimulerande arbetsplats med 850 anställda där idéer och initiativ är välkomna. Om du gillar att arbeta för och med människor kommer du att trivas här. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger. Friskvård är viktigt för oss och alla medarbetare har tillgång till olika träningsaktiviteter på arbetsplatsen.