Use Google to translate this website

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Ekonomienheten, som ingår i Avdelningen för verksamhets- och chefsstöd, ansvarar för det operativa ekonomiarbetet vilket bl.a. innebär kund- och leverantörsreskontra, löpande bokföring, in- och utbetalningar, skatter och avgifter, budget- och uppföljningsarbete samt rapportering. En viktig del i arbetet är att vara ett stöd till cheferna inom organisationen och på olika sätt integrera ekonomi i den dagliga verksamheten. På ekonomienheten arbetar idag enhetschefen och sju medarbetare, varav fyra ekonomer och tre ekonomiadministratörer.
Enheten behöver nu förstärkas med ytterligare en ekonom, gärna med specialistkompetens i form av särskilt intresseområde eller erfarenheter, t ex redovisning eller processutveckling. Förstärkningen innebär en möjlighet att delvis omfördela arbetsuppgifter inom enheten och skapa utrymme för att arbeta mer förbundsövergripande och med utvecklingsfrågor.

Som ekonom kommer du att ingå i en grupp där alla i olika utsträckning arbetar som verksamhetsekonomer samt inom eventuellt specialistområdet. Uppdraget innebär att stötta våra chefer framför allt i budget- och uppföljning/prognosprocesser, men även löpande och ad hoc i projekt och utredningar mm. Vi arbetar både självständigt och tillsammans i grupp beroende på arbetsuppgift. Därutöver förväntas du både delta i och driva utvecklingsfrågor inom ekonomi där nyttan för organisationen och stödet till verksamheten är avgörande. För rätt person finns möjligheter och utmaningar att utveckla arbetet inom lämpligt specialist- eller intresseområde, både inom enheten och förbundsövergripande. Inom enheten bidrar alla till helheten och vi har ambitionen att tillsammans och kontinuerligt utveckla vårt arbete. Vi värdesätter ett gott arbetsklimat, öppenhet och dialog samt en balans mellan arbetsliv och fritid.

Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant högskoleexamen eller motsvarande inom ekonomi. Du har arbetat minst 3 - 5 år med liknande arbetsuppgifter. Du ska ha mycket god svenska i tal och skrift samt ha goda kunskaper som användare av IT-verktygen Excel, Word, PowerPoint mm. Du har även en god pedagogisk förmåga och kan förmedla ett budskap på ett professionellt sätt. Vi ser gärna att du har B-körkort då resor i tjänsten förkommer. Det är meriterande om du har någon form av specialistkompetens i form av särskilt intresseområde eller erfarenheter inom lämpligt område, t ex redovisning, processutveckling eller liknande.

För att lyckas i rollen ska du vara noggrann och analytisk och ha lätt för att se helheten och övergripande samband. Du trivs med att arbeta såväl självständigt som en del av ett team och har förmågan att skapa förtroendefulla kontakter. Som person är du även drivande och har en vilja och förmåga att vara med och påverka.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning:   Heltid
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Ansökan

Ansök senast: 2018-08-19. Referensnummer: diarienummer 0294/18

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan  via denna länk.

Kontakt

Kontaktpersoner
Marie Karlsson
Enhetschef
031-335 28 85, 072-719 63 57, marie.karlsson@rsgbg.se
Annika Celegin
HR-specialist
031-335 29 27, annika.celegin@rsgbg.se

Facklig företrädare
Kontaktpersoner för SACO, Ledarna, Vision, Kommunal och BRF nås via växeln
031–3352600

Övrigt

Intervjuer är planerade att genomföras under vecka 36 och 37. Innan anställning kommer alkohol och drogtest att genomföras enligt förbundets policy i samarbete med vår företagshälsa.

 

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 790 000 invånare. I dessa kommuner ansvarar vi för räddningstjänst enligt Lagen om skydd mot olyckor. Vårt uppdrag innebär att förebygga och begränsa olyckor, genomföra räddningsinsatser samt arbeta aktivt med samhällets risk- och hotbildsanalyser. RSG deltar i räddningstjänstens utveckling genom samverkan lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Vi erbjuder en utvecklande och stimulerande arbetsplats med 850 anställda där idéer och initiativ är välkomna. Om du gillar att arbeta för och med människor kommer du att trivas här. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger. Friskvård är viktigt för oss och alla medarbetare har tillgång till olika träningsaktiviteter på arbetsplatsen.