Use Google to translate this website

We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Brandingenjör - kombitjänst som insatsledare/handläggare myndighetsärenden

Som insatsledare med profil som handläggare inom myndighetsärenden arbetar du i en spännande kombitjänst där du både agerar som räddningsledare ute på skadeplats, leder utvecklingsarbete och fungerar som kunskaps- och handläggarresurs inom området myndighetsärenden.

En spännande tid med ökad regionalisering av utryckningsverksamheten innebär att det operativa arbetet som ledningsbefäl spänner sig över en större geografisk yta. Räddningstjänsterna i Göteborgsregionen ligger i framkant i Sverige med ett gemensamt ledningssystem där övergripande ledning med en ständigt bemannad ledningscentral nyttjar räddningsstyrkor och befäl gränslöst i hela området. Som en del av detta kommer du tillsammans med andra vara med och utveckla hur ledning av räddningsinsatser tillämpas i framtiden.
Arbetet innebär att du agerar som skadeplatschef eller räddningsledare vid medelstora räddningsinsatser och när det finns behov av utökad samverkan och ledning samt vid räddningshjälp till andra organisationer.  Inom ramen för insatsledarfunktionen ingår att delta och stödja insatschef och stabschef i deras arbete vid närförberedelsefas och i stabsarbete vid pågående räddningsinsatser. I arbetet ingår även att medverka i övningar och utbildningar för insatsledare och styrkeledare och som insatsledare och handläggare av myndighetsärenden samverka och möta andra samhällsaktörer gällande insatsförberedande frågeställningar. Du arbetar också aktivt med förberedelse av räddningsinsats.

Som kunskaps- och handläggarresurs inom myndighetsärenden arbetar du med remisser och stöd till kommunernas bygglovs- och planhandläggare inom brand- och säkerhetsfrågor och bistår med att utreda och kommunicera myndighetens krav till andra delar av kommunerna samt enskilda. Arbetsuppgifterna kan förändras över tid.

I uppdraget ingår även att delta i eller självständigt leda mindre projekt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har brandingenjörsexamen med påbyggnadsutbildning i räddningstjänst(RUB).

Du är van att arbeta självständigt och att leda och driva projekt och har erfarenhet av räddningstjänstens verksamhetsområde. Du är bra på att kommunicera både muntligt och skriftligt och har lägst B-körkort. För anställning krävs godkänt självskyddstest (läkarundersökning, rullbandstest, arbets-EKG) och stresstest. 

För att lyckas i rollen ska du ha en god förmåga att leda genom andra och få verkställighet i dina beslut. Du är noggrann och kvalitetsmedveten och kan planera och driva dina olika arbetsuppgifter mot uppsatta mål. Du trivs såväl med att arbeta självständigt som i nära samarbete med andra. Ditt ledarskap kännetecknas av helhetssyn, situationsanpassning och mod genom att du verkar som föredöme, visar omtanke om individen, är lyhörd, ställer tydliga krav och inspirerar och motiverar till att nå mål och skapa resultat.   

Anställning
Heltid39 timmar/vecka enligt Allmänna bestämmelser (AB) samt jour nattetid på schemalagda helger motsvarande i snitt 1,75 timmar/vecka. De administrativa handläggaruppgifterna är förlagda under dagtid med ledigt i schemat på röda dagar. Arbetet innebär ofta förskjuten arbetstid och schemaförändringar efter behov för att lösa insatsledaruppdraget.
I framtiden kan det bli aktuellt med tids­begränsade förordnanden i förbundets operativa roller och/eller växeltjänst mot ren dagtid eller annan schemalösning, permanent eller periodvis.

Arbetsgivaren ser inte att villkoren i tjänsten kvalificerar till särskild avtalspension.

Denna rekrytering avser att möta framtida kompetensförsörjning då det i dagsläget inte finns några vakanta tjänster och kommer att gälla för sammantaget upp till två vakanser, även vikariat, som uppstår vid IL-enheten inom 12 månader efter avslutad rekrytering. Därefter sker tillträde efter överenskommelse.

Ansökan
Ansök senast den 31 oktober 2019. Diarienummer 0607/19. Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via denna länk.

Kontaktpersoner
Göran Björn                         Enhetschef                           070–3235015
Annika Celegin                    HR-specialist                       031-335 2927

Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner för SACO, Ledarna, Vision, Kommunal och BRF nås via växeln tel. 031-335 2600.

Övrigt
Du som går vidare i urvalsprocessen kommer att få genomföra ett personlighets- och problemlösningstest och ev. självskyddstest och stresstest, vilket är planerat att genomföras under vecka 45 – 47. Stresstest kommer att genomföras om erfarenhet från räddningsledarrollen på Räddningstjänsten Storgöteborg saknas. Intervjuer är planerade under vecka 48 - 50.

Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt förbundets policy i samarbete med vår företagshälsa, liksom ett säkerhetssamtal då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
Med anställning följer krigsplacering med allmän tjänsteplikt, vilket innebär att du kan kallas att tjänstgöra i händelse av höjd beredskap inom totalförsvaret.


Att vara en del av Räddningstjänsten Storgöteborg är att vara en del av något större än en själv. Vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Någon som aldrig ger upp, som alltid är uppe på fem. Vi är en modig organisation som tar hand om varandra. Vi är först in för att lösa problemet och sist ut för att säkra upp. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vara behövd.