Så här byter du larmsändare till IP-baserad larmsändare

  1. Kontakta en anläggarfirma och/eller någon av leverantörerna av IP-larmsändare, Contal Security AB, Dualtech IT, Multicom Security AB eller Safetel AB. Vill ni använda någon annan typ av larmsändare kan denna anslutas mot SOS Alarm istället. Kontrollera med din leverantör och SOS Alarm att de kan ta emot ditt val av sändare. Larmsändare skall uppfylla kraven enligt regelverket SBF 110:7
  2. Väljer du en larmsändare som RSG kan ta emot, skickar du en begäran om anslutning.
    Blankett för anslutning IP-larm- Dualtech IT och Contal Secuity AB.
    För anslutning IP-larm Multicom Security AB
    För anslutning IP-larm Safetel AB

    Uppge ditt gamla LarmID-numret på blanketten ”Begäran om anslutning” så prioriterar vi din ansökan.
    Länkar till respektive företag hittar du längst ner på sidan.
  3. Efter 5-10 arbetsdagar mailar vi en bekräftelse till dig och till anläggarfirman med information om hur IP-larmsändare från Contal Security AB och Dualtech IT ska programmeras. Har du valt IP-sändare från Multicom Security AB eller Safetel AB får du endast en bekräftelse.
  4. Vi skickar två exemplar på nytt avtal och du returnerar ett påskrivet exemplar till oss.
  5. När vi fått ditt påskrivna avtal kan anläggarfirman kontakta larmenheten på telefonnummer 031-335 28 63 för provning av larmet. I samband med provningen ska även larmsändaren märkas upp med Räddningsjänstens dekal med LarmID-nummer. Det här gäller för samtliga larmsändartyper.

Viktigt att notera!

Inprovning av nya larm sker vardagar mellan 09-12 och 13-15.

Anläggarfirman ska inte koppla ur befintlig larmsändare förrän ny larmsändare är i operativ drift.

Uppge ditt gamla LarmID-numret på blanketten ”Begäran om anslutning” så prioriterar vi din ansökan.

Frågor besvaras på telefonnummer 031-335 29 30

www.dualtech.se

www.contal.se

www.multicomsecurity.se

www.safetel.se